Djupare insikt ger bättre affär

Bonnier Tidskrifter lägger vi ner mycket tid och kraft på mätningar för att förstå hur vi skapar effekt åt våra annonsörer, till exempel genom kampanjuppföljningar och branschundersökningar via läsarpaneler som är bland Sveriges största. Med analysavdelningens kunskap kring våra målgrupper kan annonsörer optimera sin annonsaffär.

VI NÅR 3,3 MILJONER PERSONER – VARJE MÅNAD
Vi befinner oss i en snabb föränderlig tid där alla slags konsumtionsmönster skiftar. På Bonnier Tidskrifter lägger vi ner mycket tid och kraft på mätningar för att verkligen förstå hur vi skapar effekt åt våra annonsörer, till exempel genom kampanjuppföljningar. Med djup kunskap om våra målgrupper kan vi hjälpa er att optimera era medieköp. Under en månad når vi 3,3 miljoner svenskar, starkast är vi bland kvinnor där vi når närmare 60 procent. Vi har en kontinuerlig dialog med såväl läsare som webbesökare vilket gör att vi vet mycket om dem. Vi vet vad som är viktigt för dem, hur de planerar att agera och hur de konsumerar produkter och tjänster. Utöver medieundersökningar, kampanj- och effektuppföljning så lyfter vi blicken vid ett par tillfällen varje säsong. Här är ett par exempel:

BANK OCH FÖRSÄKRINGSUNDERSÖKNING
”Ett rikare liv” är insiktsundersökningen där vi tar reda på svaren på bland annat: Hur tänker kvinnorna kring banklån? Vad drömmer de om för försäkringar? Hur mycket tänker de på familjeekonomin när livet snurrar på i 180? Är räntekoll lika viktigt som sparande åt barnen? Och hur ”top of mind” är den egna pensionen? Det och mycket, mycket annat finner du svaren på i Bonnier Tidskrifters stora undersökning om kvinnors tankar, planer och värderingar kring bank- och försäkringstjänster. Här hittar du en kort version av undersökningen. Ni kan kan även kontakta vår analyschef om ert företag skulle vilja att vi kommer och går igenom hela undersökningen med er.

LIVSMEDELSUNDERSÖKNING 2017
Varje år genomför Bonnier Tidskrifter den stora livsmedelsundersökningen för att bättre förstå målgruppen, vad den har för behov och vanor och för att se vilka trender som är starka. Dessa insikter använder redaktionerna för att skapa relevant innehåll – både i magasinen och digitalt. Undersökningen hjälper även förlagets kunder och samarbetspartners. När undersökningen är klar brukar en presentation hållas i Stocholm, Göteborg och Malmö eller privata dragningar med livsmedelsföretagen. Bonnier Tidskrifter når över 70 procent av Sveriges kvinnor via sina varumärken, både magasin och digitalt. I undersökningen har 1 152 kvinnor mellan 25 och 64 år intervjuats om sina vanor, behov och syn på mat, livsmedel och matlagning. Ladda ner en kort version av dragningen här.

SKÖNHETSUNDERSÖKNING 2016 
Vår färska Skönhetsundersökning 2016 visar att e-handeln av skönhetsprodukter ökar stort. Vi har även gått på djupet och analyserat trendsättarnas och skönhetspionjärernas beteenden och deras starka påverkan på sin omgivning. Ta del av spännande insikter kring kvinnors inställning till ansiktsvård och skönhetsprodukter. I år ligger fokus på ansiktsvård, vilket har möjliggjort en djupdykning i ämnet.
– Några av de mest spännande förändringarna vi ser är att inköp via e-handel har haft en fantastisk ökning det senaste året. Idag handlar 57 procent av kvinnorna sin hudvård via internet (Jmf 40 procent 2014), säger Jorid Aldrin på Bonnier Tidskrifters analysavdelning.

SKÖNHETSUNDERSÖKNING 2014
Hösten 2014 genomförde vi en stor undersökning inom skönhetssegmentet, ett för oss viktigt segment – både för våra annonsörer och redaktionellt. Totalt lägger våra läsare och webbesökare närmare 3,7 miljarder kronor på kosmetika och andra skönhetsprodukter. Drygt 7.000 kvinnor deltog i undersökningen och resultatet av den gav många nya insikter, bland annat att 7 procent av skönhetsinköpen i dag görs via mobilen och 28 procent via dator eller tablet. Fortfarande är inköp i fysisk butik absolut vanligast. Vi har även tittat på hur olika generationer skiljer sig åt. Exempelvis kunde vi se att 43 procent av 90-talisterna köpte hudvårdsprodukter via dator eller tablet och 14 procent via mobilen. Samtidigt var denna målgrupp också den mest aktiva när det gäller fysiska butiksbesök.

MAMAUNDERSÖKNING 2016
mama-kvinnorna om deras karriär, vardag och drivkrafter! Frukostseminarium 2016. Se hela mamaundersökningen

BT BRAND TRACKING
Vår unika effektmätning av onlineannonsering heter BT Brand Tracking. Den har vi utvecklat tillsammans med Nepa och Burt. Utgångspunkten är en integrering mellan kvalitetssäkrade onlinepaneler och synlig kampanjexponeringsdata på individnivå. Genom att jämföra en grupp som blivit exponerad för en Bonnier Tidskrifter-kampanj, oavsett plattform, med en referensgrupp som inte blivit exponerad för kampanjen, kan BT Brand Tracking visa ett lyftvärde, det vill säga skillnad i köpintention och varumärkespreferens, samt marginalnytta av ökad frekvens. Kontakta oss gärna om du vill veta mer om analysavdelningens arbete. Tillsammans kan vi skapa verkliga effekter – rätt budskap, förpackat på rätt sätt, riktat mot rätt målgrupp och i rätt kanal.

KONTAKT

Louise von Stockenström

Louise von Stockenström

Analys

louise.stockenstrom@bt.bonnier.se
070 922 75 65